Direktlänk till inlägg 23 juli 2010

Vilken sommar...! =)

Av majsan-blogg - 23 juli 2010 18:26

Det har varit en helt fantastisk sommar, och visst kan jag tacka det varma vädret för mycket av det, men också att jag fått gjort mycket, har åkt iväg på lite utflykter men ändå haft tid att bara få vara..


När kärestan väl kom hem så tog vi det ganska lugnt den första veckan. Sedan kände vi väl att vi ville åka iväg någonstans och valet blev Karlskrona. Jag har varit där förut och blev förtjust i staden och ville gärna åka dit igen. Sagt och gjort, vi bokade ett litet hotell mitt i stan och åkte iväg. Kan ju säga att det är tur att det finns en bil med AC.. det var ju tämligen varmt ute *L* När vi efter ett antal timmar kom fram till vårt mål, hittade vi hotellet snabbt, men parkeringen var det lite värre med.. De utlovade gårdsparkeringarna kanske inte riktigt höll måttet, den första var full och den andra vågade man inte köra in till..? Det såg ut som en vanlig liten innergård, så vi beslöt oss för att stå vid gatan utanför. Det stod flera bilar där, så det gick ju bra. AC i bilen var skönt, och jag ska väl ärligt säga att det inte hade gjort nåt om det hade funnits en dylik på hotellrummet.. det var nog minst 45 grader därinne.. men, men.. är man på semester så är man =) Vi hade trevliga dagar där, trots högsjungade tjecker på balkongen brevid, fick ju göra lite fler klädinköp eftersom det jag hade med mig var fullkomligt genomsvettigt, men det är ju alltid trevligt med lite nytt?   Vi gjorde en tre timmar lång skärgårdskryss där jag lärde mig en hel del, att "brats" kan vara ganska gamla, var den berömda u-båten gick på grund, och att titta på alla små öar och skär. Guiderösten kunde man nämligen helt glömma bort, jag hörde väl vissa fragment, men inget som direkt fastnade..      


Jag har badat en hel del i sommar, men än vanligt. I Frillesås var det riktigt skönt i vattnet, men jag tror ändå att Hedgärdessjön var allra skönast. Jag och kärestan gick den två kilometer långa vägen dit (det är nästan bara uppför) och det var inte helt fel att hoppa i! Vi insåg att den sjön var bra för oss bägge två: han kan hoppa i från bryggan, och jag kan gå i där jag bottnar =) Perfekt!


Idag har jag varit turist i Göteborg. Brorsans dotter fyller 13 år idag och hon ville inte ha något födelsedagskalas, utan familjen gjorde en sightseeing i den stora staden istället och jag blev medbjuden. Mycket trevligt var det! Vi började med att åka Paddan, det har jag inte gjort sedan jag var liten. Mycket broar var det, men allt gick bra. Det var en bra guide också, även om jag nog hade en bättre brevid mig, min bror!  Han låg steget före hela tiden, och hade nog också en mer utvecklad guidning, hehe. Efter paddanturen åkte vi upp till Ramberget för att fika. Otroligt fint däruppe! Jag har ju bara sett Ramberget som ett rött berg på Hisingen som inte sett så mycket ut för världen, men ack så fel jag hade! Utsikten över Göteborg var helt bedårande! Vi satt där en bra stund och njöt av Mariagjorda smörgåsar o kladdkakemuffins. Gott!

Dags igen för nästa båtfärd, denna gång Älvsnabben från Klippan till lilla bommen. Där fick jag ytterligare guidning av brodern eftersom det inte ingick någon guide från Västtrafik. När vi äntrat hamn skulle det åkas göteborgsvarvet, det stora hjulet vid Operan. Alla utom jag, dvs.. jag känner mig själv, jag har ingen lust att få svindel, så jag stannade på den trygga marken nedanför. Ett stort tack för denna dag!  

  


Förutom dessa utflykter har jag möblerat om i vardagsrummet (fick lite hjälp med pianot..) och målat om i köket, eftersom jag inte gillade den babyblåa färgen där längre. Nu blev det cremefärgat.. nästan samma som mattan, vilket inte var meningen alls, men nu fick det bli så. Det är så typiskt mig att inte komma ihåg vad jag har för färger i mitt hem...! Sedan är jag ju en klart optimist och tänker alltid att en viss mängd färg räcker... och det gjorde den inte, så nu har jag lite grann kvar, men det får vara till nästa vecka eller så..   

Jag har också gjort en utrensing i förrådet, städat skåp och grejat å donat lite och jag känner mig riktigt nöjd! Ett besök hos syrran med tillhörande man hanns också med igår. De har parkerat sig och sin husvagn på den närliggande campingen här för att passa barnbarnet några dagar. Trevligt det med!


Det bästa av allt är att sommaren inte är över än, även om jag börjar känna att det lider mot sitt slut, kvällarna blir faktiskt lite mörkare, och det är lite fuktigare i luften. Lite svalare är det också, men det gör kanske inte så mycket, det får väl vara lite måtta med värmen. Ska nu göra en nyladdning och måla i dotterns lägenhet, tror jag. Tycker ju det är kul att måla, så det blir säkert så   


Ha de skönt i sommartiden!

 
 
Ingen bild

Sanna

24 juli 2010 00:03

Du tycks haft det bra i alla fall.
Kram från oss i 08

 
Björn

Björn

25 juli 2010 14:31

Hej Majsan!

Kul att du "hälsade på" hos mig också! Och trevligt att läsa dina sommarberättelser!

http://www.roxendal.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

BisseBus

28 juli 2010 15:49

Hejhopp, har inte sett förrän idag att du har en blogg :-)
Du skriver både bra o engagerande så jag ser fram emot att läsa vidare om dina äventyr i livet!
Stooor kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av majsan-blogg - 5 januari 2012 09:50

Igår läste jag ett inlägg från en av mina vänner. Hon skrev att hon gjorde så gott hon kunde, men kände sig ändå otillräcklig. Det satte igång många tankar hos mig, och jag tror att vi är ganska så många som kan känna igen sig i detta. Är det inte så...

Av majsan-blogg - 1 augusti 2011 08:06

Augusti idag, den första, och jag har semester i 10 dagar till. Känner mig helt klart utvilad och nervarvad och redo för att sätta igång att jobba snart. Tycker jag nu iallafall.. kanske inte tycker detsamma om en månad eller så     Den här somma...

Av majsan-blogg - 6 juni 2011 07:59

Vilket härlig helg jag haft! Vädret varit på topp, nästan lite för varmt emellanåt, men efter en period av regn, regn och lite till regn är det underbart att kunna sitta ute och bara njuta, eller hur? Det har känts lyxigt att vara ledig flera dagar i...

Av majsan-blogg - 6 mars 2011 18:57

Tänk att man kan glädas åt så lite som lite värme? De här två dagarna har jag njutit i fulla drag och känt solen värma mitt vinterbleka ansikte. Jag saknade solen och värmen i torsdags dock. Skolan hade idrottsdag och jag valde att följa med ca 100...

Av majsan-blogg - 20 februari 2011 10:40


Så.. nu är sportlovet över och jag börjar känna mig någorlunda frisk igen. Det här lovet blev inte riktigt vad jag hade tänkt, men det var väl inte så mycket att välja på. Lyckades bli snärjd av influensan och det var faktiskt längesen jag var så sju...

Ovido - Quiz & Flashcards