Direktlänk till inlägg 30 juni 2010

Mycket traditioner blev det...!

Av majsan-blogg - 30 juni 2010 09:11

Det har gått några dagar nu, så nu är det väl ändå dags för lite uppdatering av de senaste dagarna. Midsommaraftonen förflöt precis som väntat, jag och farmor åkte upp till Viljans Park för tradionsenligt midsommarfirande. Det var faktiskt lite roligt att träffa personer som jag inte träffat på väldigt länge, det var ju ett antal år sedan jag lämnade byn. Vi gick och tittade på när barn, deras föräldrar och även mor- och farföräldrar skuttade runt kring stången (nej, jag var inte med bland dom, jag höll mig på lite behörigt avstånd). Jag hade velat ge en tia för en  3-årings tankar, när han förundrat och förvånat tittar på sin pappas fötter när det var dags för någon dans med många skuttsteg! Det uttrycket han hade förmedlade "vad i hela friden håller pappa på med?? Ska man verkligen göra så här??" och så försökte han så gott han kunde. Det är väl det här man kallar att lära ut gamla traditioner, ingen vet varför man gör det, man bara gör det!

Efter denna uppvisning åkte vi hem till farmor och pratade, pratade, åt lite, pratade och pratade igen, och klockan ett var jag hemma i min lägenhet igen.


Midsommardagen var vikt till till bror och hans familj, och min far. Mat blev det, god sådan, och trevliga gäster. Det hör ju till att vid den traditionsenliga friluftsgudstjänsten som infaller varje midsommardag, då ska det sjungas. Maria är duktig på att plocka ihop lite sångkunnigt folk, så det blev en bra kör! Det var en helt klart annorlunda tillställning med en präst som inte var traditionell! Mycket kloka ord hade han att förmedla, mer om att man ska leva i nuet, inte ångra något i det förflutna, och inte heller bekymra sig för vad som eventuella hemskheter som man kan råka ut för i framtiden. Han menade att det viktiga var att stanna upp där man är och ta vara på det.   Det var nästan så jag undrade om han och Mia Törnblom var kompisar, för de har ungefär samma syn på livet.. Givande var det i vilket fall. Roligt också att många människor hittat dit.


Igår var det varmt. Så varmt att jag bestämde mig för att åka till havet. Sagt och gjort. Det var soldis här hemma, men nu har jag lärt mig väderstrecken (har liiiite svårt för sånt) och blickade västerut, och jo, det såg nog ganska bra ut. Jagade rätt på en strandmadrass och satte kurs mot kusten. Där var det minst lika varmt som hemma.. det brukar annars svalka lite skönt från havet, men vinden låg tydligen åt nåt annat håll.. västerut igen kanske, hehe? Jag parkerade mig iallafall i sanden där det var ledigt, och ett behagligt avstånd till övriga strandbesökare. Bäst jag låg där och filosoferade hörde jag tre damer med tillhörande två tonåringar, närma sig. Jojomen, de hittade en plats alldeles för nära mig. Varför är det så? Det fanns hur mycket plats som helst, men ändå måste de baxa ner sig precis brevid? Det kändes ett tag som jag också tillhörde deras "grupp". Jaja, jag fokuserade bort dom så gott det gick, men det var inte så lätt... numera vet jag att man kan få gratis synundersökningar i Kungsbacka, även om man inte tänker köpa glasögon där, hur den ena tonåringen hade svår astma när hon var liten, hur plastmuggar inköpta i Ullared läcker, fast det var första gången man använde dom, hur den enas man (som var testkörare) övningskör med sin dotter och mycket, mycket mer. Till slut bestämde jag mig för att ta ett dopp, jag behövde vila öronen ett tag. Det var riktigt skönt i havet, inte alls kallt som jag hade förväntat mig, så inget kärringdopp här inte (som den ena damen skulle göra eftersom hon talat om att hon minsann var en badkruka och inte ville bada om det inte var minst 24 grader i vattnet).

Jag låg en stund till och torkade i solen, men sen tyckte jag nog att det fick räcka. Solen tar ju ganska mycket också, men sanningen var väl också att jag inte hade lust att höra på fler samtalsämnen från "grannarna". Visst, man kan ju flytta på sig, men jag tyckte att det skulle kännas lite dumt det med.. att ta sitt pick och pack och flytta ett par meter..

Jag åkte hem, insåg att jag nog fick med halva sandstranden i bilen, och en fjärdedel hamnade i hemmet.. Dammsuga fick det bli sen då ja..


Idag är det en typisk mellandag, mulet och betydligt svalare. Det gör liksom ingenting, bara det inte fortsätter så här resten av sommaren! Eftersom jag nu fått rådet att leva i nuet och inte bekymra eller oroa mig för vad som eventuellt händer i framtiden, tar jag väl och läser min bok. Antagligen blir det matlagningsbesök hos pappa senare idag också. Det behövs fyllas på i frysen, talade han om för mig på midsommardagen. Det är ingenting jag har emot, jag tycker ju att han klarar sig riktigt bra, det är bara just det med att steka lite som han inte riktigt vågar sig på.


Det var uppdateringen det, ha de så gott tills nästa gång!


 
 
Ingen bild

Kelly

30 juni 2010 09:52

Ljuvligt att läsa! Keep on, Maj-san.

 
Ingen bild

Carina

30 juni 2010 10:33

Trodde du passade på att åka förbi Kungsbacka och kolla synen gratis när du fick tipset? Blev nästan lite besviken där, haha!

Här inne regnar det idag, men Yr.no har lovat en stor sol, undrar i vilken stadsdel det skulle vara? :)

 
Ingen bild

Sebstian, u know who

30 juni 2010 10:40

sicken rolig blogg du har :-) du skriver väldigt gripande på nåt sätt ^.^ visste inte ens att du hade en blogg innan ja såg de på ansiktsboken idag. kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av majsan-blogg - 5 januari 2012 09:50

Igår läste jag ett inlägg från en av mina vänner. Hon skrev att hon gjorde så gott hon kunde, men kände sig ändå otillräcklig. Det satte igång många tankar hos mig, och jag tror att vi är ganska så många som kan känna igen sig i detta. Är det inte så...

Av majsan-blogg - 1 augusti 2011 08:06

Augusti idag, den första, och jag har semester i 10 dagar till. Känner mig helt klart utvilad och nervarvad och redo för att sätta igång att jobba snart. Tycker jag nu iallafall.. kanske inte tycker detsamma om en månad eller så     Den här somma...

Av majsan-blogg - 6 juni 2011 07:59

Vilket härlig helg jag haft! Vädret varit på topp, nästan lite för varmt emellanåt, men efter en period av regn, regn och lite till regn är det underbart att kunna sitta ute och bara njuta, eller hur? Det har känts lyxigt att vara ledig flera dagar i...

Av majsan-blogg - 6 mars 2011 18:57

Tänk att man kan glädas åt så lite som lite värme? De här två dagarna har jag njutit i fulla drag och känt solen värma mitt vinterbleka ansikte. Jag saknade solen och värmen i torsdags dock. Skolan hade idrottsdag och jag valde att följa med ca 100...

Av majsan-blogg - 20 februari 2011 10:40


Så.. nu är sportlovet över och jag börjar känna mig någorlunda frisk igen. Det här lovet blev inte riktigt vad jag hade tänkt, men det var väl inte så mycket att välja på. Lyckades bli snärjd av influensan och det var faktiskt längesen jag var så sju...

Ovido - Quiz & Flashcards